10 projectes amb perspectiva de gènere del Sustainable Challenge 2020

ho

Coneix els projectes de moda creats pels 40 estudiants de disseny participants a la segona edició del Sustainable Challenge.

El 21 de novembre va tenir lloc la presentació final dels projectes resultants de la 2a edició del Sustainable Challenge, una iniciativa conjunta entre MODA-FAD, el festival Design Manchester i el British Council, amb l’objectiu de replantejar el futur del sector de la moda des del punt de vista de la sostenibilitat a partir de la perspectiva de gènere.

El projecte ha estat impulsat amb el suport del Disseny Hub Barcelona, l’equipament públic de referència per a la posada en valor i la projecció del disseny i les indústries creatives a la ciutat. També ha comptat amb el suport de la Generalitat de Catalunya i l’Ambaixada del Regne Unit a Espanya.

Enguany, al Sustainable Challenge, 40 estudiants de diferents disciplines del disseny d’escoles de tot el país i del Regne Unit, assessorats per experts de les dues nacionalitats, han treballat en grups mixtos i heterogenis desenvolupant dissenys i conceptes de moda que comparteixen l’objectiu d’entendre altres perspectives fora de la norma i així poder aplicar noves metodologies dins dels processos de creació i distribució de la moda. Una marató de creació on s’han  desenvolupant propostes en àmbits de la moda com el disseny, el patronatge, el màrqueting, la premsa especialitzada, el retail design, el casting, la fotografia i l’estilisme, sota la direcció creativa de Roberto Piqueras i Lucy-Isobel Bonner, comissàries de l’Sustainable Challenge 2020.

Els resultats de la feina duta a terme pels deu equips d’estudiants seleccionats que han participat en aquesta segona edició del Sustanaible Challenge han estat els següents:

 

EQUIP 1 | Individualitzant l’espectre

Marta Vives, Freelance Graphic Designer (ES)
Iona Baresford, University of Northampton (UK)
Lydia Mullally, Manchester Metropolitan (UK)

Disciplina: Casting

Proposta de valor: Personalitzara l’experiència de compra en línia, focalitzada en el càsting de models, per augmentar la representació de la identitat de gènere a la moda que en última instància, ha de promoure la diversitat dins del canvi.

Descripció del projecte: Una gran quantitat dels problemes relacionats amb el gènere a la moda provenen de la selecció dels models de càsting per a les sessions de fotos. Per això han pensat en una solució simple per ajudar a abordar aquest problema i fer que l’experiència de compra sigui beneficiosa tant per al client com per a la marca

Solució: comptar amb diversxs models per a una mateixa sessió fotogràfica dels productes, permetent que la marca mostri la seva roba als consumidors de manera que aquests es relacionin i connectin millor. D’aquesta manera es podria triar i veure la roba en unx model en què el consumidor s’identifiqui més per la seva fisonomia que pel seu sexe. D’aquesta manera s’aborda l’element del gènere en la qüestió de la moda eliminant els estàndards del binarisme respecte a la identitat a la moda, ja que passaria a dependre del consumidor individual triar com volen veure els productes. Aquesta solució és rendible per a les marques, ja que només inclou realitzar ajustos en les opcions de personalització de la pàgina web i emprar més models al realitzar una campanya. A més, que els consumidorxs vegin roba en unx model que s’assembla a ellxs també aborda el problema de la sostenibilitat reduint el malbaratament i la quantitat de devolucions realitzades.

 

EQUIP 2 | Diversity within the Industry Behind the Scenes.

Daniel Blanco, ESDAP (ES)
Aaron Paul Walker (UK)
Jaymes Tree (UK)

Disciplina: Fotografia

Proposta de valor: Denunciar la manca de diversitat a la indústria de la moda.

Descripció del projecte: El punt de partida d’aquest projecte està en la controvèrsia que va envoltar a la desfilada de Jacquemus SS21, on a la passarel·la es va presentar la diversitat, però, a l’equip darrere d’ella, no estava representada. Com futurs creatius dins de la indústria els agradaria veure una representació real pel que fa a la raça, la classe social i el gènere. Prenent aquesta idea com a base, cadascun dels integrants de l’equip va extreure les seves pròpies experiències, fent una selecció de les mateixes, reunint-los en una col·lecció de pensaments i preguntes dirigides als joves creatius que emergeixen dins de la indústria.

 

EQUIP 3 | Inequality Stigma

Tarantula Westwood, Plymouth University (UK)
Toni Lluís Xamena Colom, ESDAP Escola Superior de Disseny (ES)
Paula Romera Rivero, ESDi Escola Superior de Disseny (ES)
Natalija Siukstiene, Manchester Metropolitan University (UK)

Disciplina: Disseny de moda

Proposta de valor: Donar veu a aquelles persones que no la tenen i unir en un mateix disseny sostenibilitat, responsabilitat social i igualtat proposant una ‘peça tatuada’ amb un missatge clar i necessari.

Descripció del projecte: La sostenibilitat i la inclusió són el centre d’aquest projecte. L’objecte resultant d’aquest disseny és una dessuadora transparent estampada. En el seu disseny s’ha pensat que sigui una peça de vestir assequible per al públic del carrer, utilitzant teles de procedència local i de materials purs. Per a la seva estampació s’impartiran ‘workshops’ a col·lectius en riscos d’exclusió social on dissenyaran els seus ”tattoos” personals. A través d’aquests dibuixos, paraules o frases denunciaran o comptaran alguna cosa sobre la seva situació. D’aquesta manera la peça acabarà plena de vivències i missatges.

 

EQUIP 4 | Coexistence

Melania Wong, ESDAP (ES)
Alba Jaurrieta, IED (ES)
Chloe Cooper (UK)
Scar Kennedy (ES)

Disciplina: Disseny de moda

Proposta de valor: Crear peces amb múltiples funcions, amb dues vies d’impacte: una a nivell social, permetent a la persona que faci servir la peça expressar les seves diverses multiplicitats, i una altra a nivell mediambiental, oferint més possibilitats amb menys peces.

Descripció del projecte: L’objectiu d’aquest projecte és el de crear peces que representin un dualisme respectuós dins d’un mateix cos, permetent el diàleg dins de les seves parets i els seus teixits, i transmetent el concepte de “convivència”. Com a punt d’inspiració s’ha pres el fenomen del “ginandromorfisme bilateral”.

Per aconseguir aquest objectiu, s’han dissenyat peces versàtils i combinables entre si, que es transformen mitjançant sivelles, tires i cremalleres, donant lloc a noves siluetes i volums, ampliant el seu ús a un rang més ampli de tipologies corporals, i obtenint una peça estètica i funcionalment diferent de la inicial. A més, han volgut reduir el volum de l’armari de les persones, amb peces realitzades en materials sostenibles i reciclats.

 

EQUIP 5 | Zara Unlined

Júlia Font, Universitat de Vic (ES)
Elizabeth Casi, Universitat de Huddersfield (UK)
Andrea Kiss, Universitat de la Ciutat de Birmingham (UK)
Eloi Rodriguez, Universitat Ramon Llull (ES)

Disciplina: Màrqueting

Proposta de valor: Generar una nova línia de Zara lliure d’elecció, categorització o limitació, difuminant les línies entre els gèneres i creant articles que puguin ser usats amb total llibertat. Demostrar que la moda sense gènere és per a tothom.

Descripció del projecte: Creació d’una campanya per a una nova línia de Zara: Unlined. Aquesta respondrà a la necessitat emergent d’una alternativa a la moda ràpida lliure de gènere. També té en compte la consciència buscada en el sector, amb l’objectiu d’aconseguir una nova línia de marca atemporal sostenible. Les teles seran reciclades o es fabricaran a partir de teles i peces rebutjades, i donaran un aire nou a les noves creacions. L’esmentada campanya es llançarà sota el lema “Same Sun” (mateix Sol) que es basa en el concepte de “sortir de la foscor i no tenir por de mostrar qui som”.

 

EQUIP 6 | NAZ

Tania Monzonis Matacas, La Llotja (ES)
Emma Money, University of Salford (UK)

Disciplina: Retail

Proposta de valor: Dissenyar una experiència retail empoderadora i d’acceptació, en la qual un se senti còmode per redescobrir-se.

Descripció del projecte: Presentació d’una botiga utòpica a la qual redefinir l’experiència de compra, imaginant el futur del retail. Per això s’han centrat en l’apoderament de les persones, mitjançant l’alteració de la forma en què es presenta la roba a el client, fent que no aparegui classificada per gèneres, i tenint en compte les talles de les peces, perquè ningú se senti incòmode. També s’han tingut en compte el missatge a transmetre, amb l’esperança d’eradicar els supòsits de gènere, i posant l’èmfasi en la individualitat i l’expressió. La seva visió es centra en la unitat de la nostra disparitat col·lectiva, desviant l’atenció en la diferència entre gèneres.

 

EQUIP 7 | Just a Kiddo. Just Clothes

Kamila Felger, University of Northamptonc (UK)
Qaqamba Sibayi, IED Barcelona (ES)
Alicia Ortiz, Barcelona School of Creativity (ES)
Giuliana Mesa, Escola Llotja (ES)

Disciplina: Premsa especialitzada

Proposta de valor: Crear una experiència de compra apropiada per a aquelles famílies que han decidit criar els seus fills lliures de constriccions de gènere i deixant determinar les seves pròpies identitats

Descripció del projecte: Creació d’una multimarca de gènere inclusiu per a proporcionar als nens roba. Encara que les seves mares i pares els vulguin criar sense constriccions de gènere, les botigues de roba poden ser entorns hostils. Actualment, moltes botigues tenen les seccions classificades, i fins i tot algunes han inclòs seccions de gènere neutre o androgin. Aquesta nova botiga no tindrà seccions. Tots els tipus de roba seran inclusius deixant de banda les categories de gènere a través de les imatges disposades a la botiga, els maniquins amb la roba o els expositors de la botiga. A través d’aquest “challenge” s’ha volgut atendre les necessitats d’aquestes generacions de bebès i nens que ja no tindran l’expressió de gènere com un factor restrictiu de com expressar la seva existència.

 

EQUIP 8 | Gender-making

Inés Fornesa, BAU Universitat de Disseny (UK)
David López, ESDAP Llotja (ES)
Kaelan O’Neill, Real College of Art (UK)
Ye Yuan, Real College of Arts (ES)

Disciplina: Patronatge

Proposta de valor: Posar en evidència l’absurd de separar la moda per gèneres mitjançant un qüestionari on la persona que participi, depenent de les respostes que doni, acabarà en una botiga o una altra.

Descripció del projecte: Tractant de trencar els estereotips de gènere i com es representa a la moda, han buscat eradicar la categorització de gènere mitjançant l’ús de l’absurd, és a dir, una botiga emergent interactiva, on els compradors són dirigits a una botiga específica depenent de les seves respostes a preguntes banals. Per dur-la a terme s’ha explorat la història de certs elements de la confecció de patrons que dicten el gènere de la roba, com la tipologia de peces, teles, siluetes i més. Aquestes característiques en les peces de dona serveixen com a eines de control i limitació, així com de servitud cap als homes. I als homes se’ls limita a un cert nombre de peces acceptables per no danyar la seva “masculinitat” de cara a la societat. A l’explorar el desenvolupament històric d’aquests elements i el seu posicionament a la societat actual, veiem un sistema obsolet de categorització que necessita canviar.

 

EQUIP 9 | QR Generator

Megan Purnell, Cardiff MET School Of Art and Design (UK)
Christopher De La Cruz, Central Saint Martins (UK)
Gemma Espinosa, Idep Barcelona (ES)

Disciplina: Estilisme

Proposta de valor: Crear l’imaginari per a un sistema de generació d’avatars dedicat a l’expressió i identitat de gènere.

Descripció del projecte: Després de fer una petita recerca a internet sobre els generadors d’avatars en línia ja existents, es va detectar que la majoria d’ells utilitzaven un sistema binari tant de forma identitària com a l’hora de separar les peces de vestir, sent un possible factor excloent important. Partint d’aquesta base s’ha plantejat un nou generador sense fonament en el sistema binari i que inclogués la resta de realitats.

A causa de la brevetat del projecte i la limitació de coneixements en programació i animació virtual s’han creat a través de la fotografia, retoc i l’estilisme de moda un petit simulacre per fer-se una idea de com els hi agradaria que fos aquesta finestra virtual.

Cadascun dels components de l’equip ha generat mitjançant les eines esmentades cinc avatars, mostrant-se lliures per a expressar-se i explorar un espai segur, i com a exemple del funcionament de sistema. Per a això han comptat amb la inspiració i referents d’artistes majoritàriament queer que treballen al voltant de el concepte de creació d’avatars virtuals com a forma política, artística i terapèutica.

 

EQUIP 10 | Un vestit, una portada i una mica d’activisme

Beth Fellows, Birmingham City University (UK)
Alex Hopewell, Eina (ES)
Ellie Louise, Manchester Metropolitan (UK)
Ismael P. Ríos, Bau (ES)

Disciplina: Premsa especialitzada

Proposta de valor: Proposta d’una carta oberta des del periodisme especialitzat on es reflexioni sobre el valor de la moda i la perspectiva de gènere a la societat actual.

Descripció del projecte: La idea principal del projecte és establir un diàleg reflexiu amb el lector on ajudar a qüestionar el funcionament social respecte a la perspectiva de gènere. Per a això s’ha utilitzat com a fil conductor la portada de desembre de 2020 de la revista Vogue USA, amb Harry Styles posant amb un vestit, i la conseqüent polèmica. Recolzat en la història i en referents del pensament postmodern, la finalitat de l’article resultant és generar un debat intern que pugui desfer les idees preconcebudes relacionades amb la moda i l’ús normatiu d’aquesta.

 

Aquesta segona edició del Sustainable Challenge ha format part del festival Design Manchester (del 12 al 16 de novembre) i culminat a la Barcelona Design Week (del 17 al 26 de novembre).

Els projectes resultants del Sustainable Challenge 2020 tenen el seu propi aparador al Centre Comercial Glòries, una instal·lació a peu de carrer on poder veure i valorar els treballs dels estudiants seleccionats des del 23 de novembre fins al 31 de desembre.