Disseny ecoresponsable

ho

Selecció de projectes de socis i sòcies del FAD que destaquen pel seu particular enfocament social i ecològic.

Que el 70% de l’impacte ambiental dels projectes es decideix a la fase de disseny no és una dada nova. Amb el seu llibre «Disseny pel món real», escrit entre 1963 i 1970, el dissenyador i educador Victor Papanek ja alertava que en un món literalment “fotut a nivell visual, físic i químic” els dissenyadors tenen la responsabilitat moral i social de canviar les coses. La feina com a dissenyador dona el poder per proposar fer un disseny més respectuós amb les persones i el medi ambient, i cada cop són més els artistes, dissenyadors i arquitectes que han integrat aquesta responsabilitat en la seva pràctica per tenir un impacte social i ecològic positiu.

En aquest article destaquem una selecció de socis i sòcies del FAD que destaquen pel seu particular enfocament ecoresponsable.

En l’àmbit del disseny gràfic, hi ha moltes decisions que poden minimitzar l’impacte ambiental d’una peça, des del seu suport, al format o el tipus impressió, entre d’altres. Conscients d’això, els socis d’ADG-FAD Sonia i Josep Martínez Ruzafa, fundadors de l’estudi de disseny i comunicació La Page Original, van decidir que era hora de revisar la seva pràctica amb un enfocament el més sostenible i respectuós amb el medi ambient possible.

 

«Què li passa al clima?» de La Page Original

 

Per aconseguir-ho, es van certificar amb EMAS (Eco-Management and Audit Scheme), un segell desenvolupat per la Comissió Europea per a empreses i organitzacions interessades en avaluar, comunicar i reduir la seva petjada ambiental. No va ser una tasca fàcil, però volien ser rigorosos, transparents i evitar el “rentat ecològic”, i només una eina com l’EMAS podia garantir un veritable compromís mediambiental. A la seva web, detallen com va ser el camí per adquirir aquesta certificació, comparteixen moltes dades relacionades amb l’impacte ambiental dels processos de disseny gràfic i ofereixen serveis d’assessorament a clients, proveïdors i a qualsevol interessat en minimitzar el seu impacte, en l’àmbit del disseny gràfic i més enllà. També han desenvolupat una eina, la blue tool, que permet aplicar una metodologia d’ecodisseny i una avaluació i valoració de projectes de disseny gràfic des del punt de vista de l’ecoeficiència i la sostenibilitat.

D’entre els seus projectes destaquem la publicació «Què li passa al clima?», el catàleg de l’exposició «The Zone of Hope», dissenyat des del compromís ambiental, seguint criteris d’ecodisseny per minimitzar l’impacte al llarg de tot el cicle de vida: des de la creació a la fase conceptual fins al tractament final com a residu.

 

Senyalització de fusta de Núria Vila per a una exposició itinerant del Consorci de Gallecs

 

Una altra sòcia d’ADG-FAD que dissenya de manera especialment compromesa amb el medi ambient és la Núria Vila. Enfoca tots els seus projectes amb voluntat de repensar, reduir, experimentar i reciclar, intentant treballar de la manera més sostenible i ètica possible. Un exemple n’és la senyalització de fusta per a una exposició itinerant del consorci de gallecs, pensada per poder anar canviant el contingut amb un cost més econòmic i ecològic que les lones. Està fet amb paper pedra per poder ser instal·lat a l’exterior, amb una estructura fàcil de plegar i muntar per traslladar-lo. Els papers se sostenen amb imants. Vila aposta pel treball manual, l’experimentació i la col·laboració interdisciplinària, aplicant tintes vegetals, diferents tipus de materials ecològics, fàcils de reciclar i reutilitzar o ideant packagings 100% compostables.

En sector de la moda, una de les indústries més en el punt de mira pel seu gran impacte ambiental, és important comprar o dissenyar amb materials certificats amb segells de qualitat com IVN Best (el segell de l’associació Internacional de la Indústria Tèxtil Natural), GOTS (Global Organic Textile Standard), BlueSign (certifica l’exclusió de materials contaminants o nocius) o Ecolabel (el segell ecològic creat per la UE).

L’estudi Zer Era, fundat per les sòcies de MODA-FAD Ane Castro i Núria Costa, neix amb l’objectiu de regenerar la indústria de la moda perseguint un model més humà i sostenible. Per una banda, tenen una línia d’investigació amb noves tècniques de fabricació digital en la qual produeixen amb tècniques com la impressió 3D per la creació de teixits innovadors per la marca. I per l’altra, tenen una línia de peces comercials transformables que eviten tenir peces per estacions/temporades i que es transformen per adaptar-se al nostre dia a dia. Jaquetes de les quals es poden extreure les mànigues i es converteixen en armilles, camises que poden ser de màniga llarga o màniga curta, camises amb coll extraïble i peces reversibles.

 

Peces i dissenys transformables de Zer Era

 

Totes les peces es produeixen a Barcelona amb materials sostenibles (cotó 100% orgànic amb certificació GOTS) i polièster reciclat d’ampolles del mar. A més la característica principal de la seva producció, en ser un estudi petit, és que treballen tot el patronatge i el fitting de les peces amb patrons digitals i maniquins virtuals per les proves. D’aquesta manera eviten un malbaratament important de matèria primera que es malbarata durant tot aquest procés.

Una altra marca amb un compromís destacat amb la societat i amb el medi ambient és amt fundada el 2016 pel dissenyador i soci de MODA-FAD Adrià Machado. A la seva web destaca un lema: “Ho fem a poc a poc perquè duri”. Machado produeix de manera local a la província de Barcelona, dissenya peces atemporals, embalatge sostenible, ofereix serveis de reparació de les seves peces i ven el seu estoc restant a outlets socials.

A més, no només produeix de manera sostenible, sinó que les seves col·leccions busquen generar consciència sobre el canvi climàtic. La seva darrera col·lecció està inspirada en el Delta de l’Ebre, que actualment es troba en perill per la pujada del nivell del mar. En la col·lecció treballa amb Tencel, un teixit de fibres curtes un 30% més resistent que el cotó i produït mitjançant processos mediambientalment responsables, a partir de la polpa de fusta d’arbres d’agricultura regenerativa. També amb viscosa Ecovero, una tela vegetal i biodegradable que conté fibres de cel·lulosa produïdes de manera ecològicament responsable.

 

Col·lecció Delta de l’Ebre d’amt

 

Pel que fa al disseny de producte, destaquem els socis d’ADI-FAD Oiko Design, un estudi de disseny industrial i consultora de materials que fa feina acompanyant les empreses en la transició cap a la circularitat i la sostenibilitat. Treballen tant amb grans marques com amb altres de més petites de diversos sectors com el mobiliari, el tèxtil, l’embalatge i també amb institucions públiques.

Recentment, Oiko ha redissenyat el trofeu dels premis ADCE amb plàstic 100% reciclat procedent de la recollida selectiva d’envasos, concretament ampolles de sabó i detergents. També el 2020 van redissenyar el trofeu dels ADG Laus en clau sostenible. I el 2021 van crear una glaçonera pel sector cellerer dissenyada amb un enfocament ecoresponsable que va resultar finalista de la passada edició del Premi Catalunya d’Ecodisseny. La proposta va ser incorporar el suro reciclat procedent dels taps de vi per a l’exterior de la glaçonera, mentre que els taps de plàstic es reciclaven per a l’interior. Aquests detalls, a més d’un valor comunicatiu i de millorar l’aspecte estètic de la glaçonera, fan millorar la funcionalitat del producte, ja que en milloren l’aïllament i fan durar més temps el gel.

 

Glaçonera d’Oiko Design de suro i plàstic reciclat

 

En el món de l’artesania contemporània, la sòcia de l’A-FAD Lucía Bruni, fundadora de Lucirmás, destaca per les seves col·leccions d’articles per a la llar que es basen en la filosofia del residu zero. Pure Bottle, la col·lecció amb què va llençar la marca el 2006, és tota una declaració d’intencions. Es tracta d’un conjunt de taula que es compon d’un got, un porta espelmes i una cullera. Cada joc de taula s’ha realitzat dividint una ampolla de vidre en dues posicions, donant nova vida i valor a l’objecte i creant d’aquesta manera els tres elements que componen el joc. A més, Pure Bottle no és només un conjunt reciclat, també és reciclable.

 

Pure Botle de Lucirmás

 

En arquitectura i urbanisme, volem destacar el projecte Persiana Barcelona, del soci d’ARQUIN-FAD Pau Sarquella i Diana Usón, que va guanyar un Premi Delta de Plata el 2016 per la seva aposta per l’artesania i el valor del treball a mà en repensar la persiana de corda com a producte sostenible, atractiu, funcional i modern. El projecte neix per millorar el disseny de les antigues persianes de corda, que no protegien bé de la pluja i un cop malmeses molts veïns de la ciutat havien substituït per plàstics. Amb una lleu modificació de l’original, els nous dissenys estan fets a mà amb fusta de pi de Sòria, certificada amb els segells PEFC i CE, que procedeix de boscos gestionats de manera sostenible. A més, la fusta es pinta amb pintura ecològica a l’aigua i de baixa concentració de compostos orgànics volàtils, especial per fusta a l’exterior.

 

Persiana Barcelona Pau Sarquella

 

Per posar fi a aquesta variada selecció de projectes de socis amb un especial enfocament ecoresponsable, també volem destacar la feina de MATERFAD, el centre de materials del FAD, que des de 2008 ofereix un gran directori de materials i experts que poden assessorar en l’elecció d’aquells que suposin un menor impacte en la teva salut i el planeta.

I és que dissenyar amb consciència ecoresponsable, no és només tenir cura del nostre entorn, sinó protegir-nos a nosaltres mateixos.