Com va sorgir la sèrie mundial de trobades de dissenyadores ideada per Jessica Walsh per donar-se suport i fer front al sexisme.
De vegades les dones podem ser les nostres pitjors enemigues. Jessica Walsh, una de les dissenyadores gràfiques més reconegudes a nivell mundial ho va experimentar en la seva pròpia carn en adonar-se que la majoria de crítiques cap a la seva feina i persona provenien de dones.
Aquesta realització la va portar a fundar la iniciativa Ladies, Wine & Design (LW&D) el 2016, una sèrie de trobades a tot el món per a dissenyadores o persones de gènere no binari o neutral per aprendre, créixer i recolzar-se mútuament en un espai segur on poder connectar amb altres dones del sector, amb l’objectiu de veure més dones líders, empresàries i directives creatives.
Tot va començar a arrel d’un altre projecte de la creativa, famosa no només pel seu genuí ús dels colors vius i la tipografia web, sinó per la seva preocupació també per causes socials com la salut mental. A «12 Kinds of Kindness» un projecte personal en col·laboració amb el dissenyador i il·lustrador Timothy Goodman per practicar l’empatia i la bondat amb el seu entorn, Walsh comparteix com va decidir apropar-se amistosament a la seva principal crítica i aquest acte va neutralitzar la seva prèvia aversió per la dissenyadora i va influir-la a l’hora de crear LW&D com una plataforma per estrènyer lligams entre dones creatives, crear oportunitats de mentoratge i fer força per igualar la balança d’oportunitats.
La igualtat de gènere és el 5è punt dels 17 objectius que va identificar la Organització de les Nacions Unides el 2015 en la seva Agenda 2030 per a un Desenvolupament Sostenible, i tot i així, el percentatge de dones i persones de gènere neutral a posicions directives a data de 2020 és encara baixíssim.
Segons Mujeres Creativas, una plataforma de dones creatives que treballa a favor de la visibilitat i la igualtat d’oportunitats per al talent femení a Espanya, només un 14% de les posicions directives al sector creatiu les ocupen dones, tot i que la majoria de persones que es llicencien en publicitat són dones. Creative Equals, una organització fundada per promoure la igualtat de gènere en el sector creatiu al Regne Unit comparteix dades similars: només hi ha un 16% de dones en posicions directives al sector creatiu, mentre que a posicions junior les dones representen un 60%.
Fa un temps parlàvem d’aquest desequilibri al sector de l’arquitectura, i avui explorem com el sector del disseny gràfic i la comunicació visual hi està fent front amb iniciatives com Ladies, Wine & Design. N’hem parlat amb Paloma Ávila, sòcia i membre de la junta d’ADG-FAD a Madrid, fundadora i directora creativa de l’estudi de disseny Half &Twice i impulsora dels esdeveniments Ladies Wine & Design a Madrid.
Com et vas involucrar amb el projecte Ladies, Wine & Design?
La veritat és que la decisió de començar a organitzar Ladies, Wine & Design a Madrid va ser més un impuls que una cosa premeditada. De fet, jo no tenia experiència en l’organització d’esdeveniments, però em va semblar una iniciativa tan interessant que no vaig voler perdre l’oportunitat de formar part i aprendre d’això. Com seguidora de Jessica Walsh i el seu treball, sempre he admirat aquesta part social/contextual que ella sempre aporta als projectes personals que desenvolupa.
Jessica va llançar l’edició d’LW&D NY i al seu Facebook va fer una crida convidant a altres ciutats a unir-se. No vaig dubtar ni un segon a posar-me en contacte amb ella i oferir-me per organitzar-ho a Madrid. La logística encara no estava molt polida, però m’alegra ser de les primeres ciutats que es van unir a el moviment. Ara són més de 280 al món.
A partir d’aquí, ha estat un camí enriquidor a tots els nivells. M’ha permès entendre millor el feminisme, formar part del canvi i crear una comunitat de dones creatives a Madrid.
Al 2018 també vaig tenir l’oportunitat d’assistir a un esdeveniment de Ladies, Wine & Design internacional que es va organitzar a Frankfurt amb Jessica Walsh per reunir a les ambaixadores de la iniciativa a tot el món. Va ser una experiència molt positiva on vam poder posar en comú els nostres dubtes i consells per millorar.
Com vas viure la primera trobada, tant personalment com pel feedback rebut?
En la primera trobada estava súper nerviosa. No tenia ni idea d’organitzar esdeveniments, ni de parlar en públic, ni havia fet res semblant abans. Però ho vaig encarar com una cosa en la que havia de treballar amb el temps i evolucionar. La veritat és que m’ho vaig passar tan bé i el feedback va ser tan positiu que em va donar energia per seguir. Les assistents, sobretot, comentaven la necessitat d’aquest tipus d’iniciatives que ens permetessin reunir-nos i parlar sobre la professió per ajudar-nos a equilibrar aquesta balança de desigualtat que vivim.
A Espanya s’organitzen Ladies, Wine & Design a diferents indrets de la península com Corunya, Astúries, Santander, Bilbao, Saragossa, Balaguer, Barcelona, Madrid, Extremadura, València, Eivissa, Mallorca, Alacant, Murcia i Andalusia, però n’hi ha a arreu del món.
Com has vist evolucionar el projecte des d’aquesta primera trobada?
A Madrid els esdeveniments es fan des 2016 i en fem uns 8-9 a l’any. L’evolució ha estat brutal, sobretot per la quantitat de suport que hem anat rebent a través de voluntàries que s’han unit al projecte per ajudar-me, i amb els sponsors que ens proveeixen de material imprès, vi o càtering. Això ha permès que el projecte es pugui desenvolupar gairebé sense desemborsament econòmic, la qual cosa facilita també la situació. També he vist un gran creixement de la comunitat i en general noto que la iniciativa es va coneixent més i té ressò en el sector.
Quina serà la pròxima cita?
En aquests moments estem preparant la programació de 2020, que esperem poder anunciar molt aviat a través del nostre web i a les nostres xarxes socials (IG i FB). Intentem oferir un programa variat d’activitats que solen girar al voltant d’un tema concret: emprenedoria, processos creatius, xarxes socials, producció impresa, portfoli reviews, project management… Hi ha alguns temes que ens han funcionat molt bé al llarg dels anys i per això seguim repetint en gairebé totes edicions, però també intentem innovar amb noves propostes, i sobretot escoltar el feedback de les ladies per renovar-nos i oferir alguna cosa que els sigui d’utilitat.
La Isabel Roldán, dissenyadora gràfica instal·lada a Londres recorda amb entusiasme la seva primera experiència a una trobada LW&D a la capital anglesa: “És una oportunitat fantàstica per conèixer altres dones del sector, sobretot a una ciutat tan gran, frenètica i competitiva com Londres. A més, al grup de dissenyadores que ho organitzen hi ha perfils de diferents àmbits del disseny i amb carreres molt interessants i sempre s’encarreguen de que hi hagi oportunitats per fer connexions entre les assistents i compartir experiències d’una manera molt fluida, natural i desinteressada. És difícil de definir, però es crea un ambient més distès que en altres esdeveniments de disseny on les oportunitats per connectar amb la gent es senten més forçades i corporatives. És realment una comunitat sana i acollidora, i això s’agraeix molt en una ciutat tan atomitzada”.
Per sort, iniciatives similars a LW&D s’estan multiplicant en altres àmbits. A Barcelona destaquem AllWomen.tech, una plataforma d’educació de dones en el sector tecnològic que també vol fer front a les terribles estadístiques del sector: només 1 de cada 5 feines tecnològiques estan ocupades per dones i això ha de canviar.
Pots seguir les properes cites de LW&D aquí o seguint les pàgines de cadascuna de les seves edicions locals.