Reggio School i la Biblioteca Gabriel García Márquez, premis FAD d’Arquitectura ex aequo

ho

Descobreix totes les obres guardonades en les diferents categories dels Premis FAD d’Arquitectura i Interiorisme 2023.

El jurat professional dels reconeguts Premis FAD d’Arquitectura i Interiorisme ha fet públics els projectes guanyadors de la 65a edició. Les obres guardonades han estat escollides entre els 22 projectes finalistes -en les diferents categories- d’un total de 458 obres presentades a concurs.

Pel que fa a la selecció dels projectes guanyadors, el jurat ha tingut en compte aquells projectes que aposten per allò que és comú, propostes innovadores, amb una resolució tècnica que afronta problemes contemporanis, propostes d’autoria jove amb projecció de futur, intervencions sensibles amb el patrimoni, projectes que construeixen ciutat, generats a partir de processos comunitaris i aquelles propostes que destaquen per una gestió econòmica intel·ligent.

El jurat ha atorgat el Premi FAD d’Arquitectura 2023, ex aequo, al projectes Reggio School (Madrid), de l’arquitecte Andrés Jaque (Office for Political Innovation), i la Biblioteca Gabriel García Márquez (Barcelona), dels arquitectes Elena Orte i Guillermo Sevillano (Suma Arquitectura).

 

Reggio School. Foto: José Hevia

 

El jurat considera que totes dues “són obres excel·lents, de caràcter complementari, representatives d’una arquitectura contemporània d’ampli espectre. En tots dos projectes es valoren els processos de recerca i participació ciutadana com a part del disseny.

L’alegria expressiva de la Reggio School, al suburbi madrileny, difícilment deixa indiferent ningú i interpel·la la societat respecte a la importància de l’educació en valors ecològics, així com en la responsabilitat compartida i l’experiència personal de l’estudiant. Alhora, la biblioteca Gabrial García Márquez del barri de Sant Martí desplega un seguit d’operacions espacials complexes per crear una gran diversitat d’espais i programes.

 

Biblioteca Gabriel García Márquez. Fogo: Jesús Granada.

 

Partint de tipologies clàssiques de la Mediterrània —el porxo, l’àgora o el pati—, tots dos persegueixen esdevenir una mena de condensadors socials, oferint maneres diverses de viure l’arquitectura, responent, de maneres eficients, als reptes de la societat i del temps actual”, assegura el jurat.

Reforma Cortijo Garciaz (Càceres), un projecte de Jorge Vidal i Marcos Catalán ha rebut el guardó en la categoria d’Interiorisme. El jurat considera que el projecte destaca per “l’expressió natural del nou disseny per mitjà d’una materialitat basada en tècniques artesanals i una execució impecable. Es tracta d’un bon exercici de recuperació d’una preexistència a «l’Espanya buidada», que, per la seva sensibilitat, posiciona l’interiorisme com una qüestió essencial entre l’arquitectura i la vida”.

 

Reforma Cortijo Gaciaz. Foto: Eugeni Pons.

 

Pel que fa a Ciutat i Paisatge, ha guanyat el premi el projecte Condicionament de la vora portuària de Porto do Son (La Corunya), dels arquitectes Juan Creus, Covadonga Carrasco (Creus e Carrasco Arquitectos), Marcial Rodríguez, Alberto Redondo i Jose Valladares (RVR Arquitectos). El jurat assenyala que el projecte té “la capacitat de recuperar les connexions històriques entre el poble, la seva naturalesa i els seus costums i el mar. Mitjançant una intervenció extensa que cuida en tot moment el detall, s’aconsegueix minimitzar el deteriorament de la costa per substituir el domini del trànsit per una diversitat d’espais per a la ciutadania”.

 

Condicionament de la vora portuària de Porto do Son. Foto: Luis Díaz Díaz

 

Finalment, el projecte Twist (Madrid) ha rebut el guardó d’Intervencions Efímeres. L’obra de l’arquitecte Javier Jiménez (Studio Animal) destaca per, segons paraules del jurat, “la reinterpretació de les tradicions i les estètiques del circ i el rock en un projecte contundent que abraça els 360º: de l’escena a les grades, del sostre a la sorra. La proposta s’estén al vestidor i a la il·luminació, i aconsegueix generar una atmosfera vibrant gràcies a l’ús d’estratègies espacials, lumíniques, cromàtiques i performatives que desafien la percepció dels espectadors”.

 

Twist. Foto: José Hevia

 

En aquesta mateixa categoria, el jurat ha fet una menció especial al projecte Arca (Barcelona) de Mireia Luzárraga i Alejandro Muiño (Takk), Elena Climent i Silvia Pujalte (Lea Atelier).

 

Arca. Foto: José Hevia.

 

El jurat d’enguany ha estat presidit per l’interiorista i dissenyador industrial Francesc Rifé acompanyat per Xavier Delgado, Carme Fiol, Uriel Fogué, Patrícia Santos Pedrosa i Jelena Prokopljević com a vocals.

Les obres finalistes i guanyadores dels premis FAD es poden veure a l’exposició «El millor disseny de l’any» al DHub fins al proper 7 de gener de 2024.

 

Nou Premi Re-FAD

Enguany els Premis FAD compten amb un nou guardó, el Premi Re-FAD, un guardó de caràcter transversal creat per destacar l’aportació en el marc de la rehabilitació, la reutilització i la regeneració. Un reconeixement als compromisos de l’Agenda 2030 pel Desenvolupament Sostenible. Al Premi Re-FAD hi opten totes les obres finalistes i seleccionades dels Premis FAD d’Arquitectura i Interiorisme.

Aquest any, el Premi Re-FAD ha sigut pel projecte de Renaturalització de la secció del Rec Comtal en una zona deteriorada del barri de Vallbona, de l’arquitecte Carles Enrich. El jurat “valora especialment l’estratègia d’intervenció parcial i la intel·ligència per administrar una inversió limitada per guanyar un espai natural amb capacitat d’autoregeneració, un refugi climàtic i un punt de trobada per a la comunitat, convertint una antiga infraestructura en un espai habitable. Així, el projecte recupera la memòria d’aquesta infraestructura hidràulica, que va estructurar el territori de l’àrea metropolitana de Barcelona”.

 

Renaturalització de la secció del Rec Comtal. Foto: Adrià Goula.

 

Susan’s House i The Dark Line, premi ‘ex aequo’ FAD Internacional

En aquesta 10a edició, els Premis FAD Internacionals han rebut un total de 36 propostes de les quals es van escollir 6 projectes finalistes.

Els guanyadors del premi, ex aequo, han sigut els projectes Susan’s House (Estats Units) dels arquitectes Xavier Vendrell i Mary English, i The Dark Line (Taiwan), una obra de Miquel Batlle i Michèle Orliac (Michele&Miquel) i la paisatgista Chung Hsun (dA Vision Design).

 

Susan’s House. Foto: Timothy Hursley.

 

El jurat manifesta que la Susan’s House “lluny d’imposar-se al seu entorn, s’hi suma, sense per això renunciar a un equilibrat discurs arquitectònic que la connecta, tant amb les tipologies residencials d’A. Rossi, com amb els assajos americans de cases-pati, de J. L. Sert. El resultat és un habitatge exemplar i un equilibrat exercici de negociació i adaptació del disseny davant d’unes fortes restriccions urbanístiques. En definitiva, es tracta d’un habitatge d’altíssima qualitat espacial, intel·lectualment atractiu i culturalment integrat en el seu context”.

 

The Dark Line. Foto: LU Yu-Jui / Michèle&Miquel

 

En el cas de The Dark Line, el jurat assegura que “de vegades, la virtut d’una intervenció en un paisatge delicat resideix en la seva senzillesa, però quan a aquesta senzillesa se li afegeix la idoneïtat, la confiança i el saber fer utilitzant un material apropiat, el resultat adquireix la força necessària per convertir-se en coprotagonista del relat. Així s’esdevé a The Dark Line on, al resultat final, és impossible aïllar el projecte del lloc, i la intervenció, de la preexistència”.

El jurat professional dels Premis FAD Internacionals, ha estat integrat per l’arquitecte Joan Roig com a president i els vocals Olga Felip i José Zabala.

 

Premi FAD Pensament i Crítica

Pel que fa als Premis FAD de Pensament i Crítica, que enguany celebren la seva 18a edició, el jurat integrat per l’arquitecta Anna Martínez Duran com a presidenta i els vocals Rafael Gómez-Moriana i Lluís Alexandre Casanovas Blanco, ha otorgat el premi, ex aequo, als llibres Arquitectura do Bacalhau e Outras Espécies, d’André Tavares i Diego Inglez de Souza, i España Fea. El caos urbano, el mayor fracaso de la democracia, d’Andrés Rubio.

Segons el jurat, Arquitectura do Bacalhau e Outras Espécies destaca per “la seva mirada crítica i vocació mediambiental, en presentar els vincles entre arquitectura, territori i tecnologia, també socials i polítics, a partir d’un fenomen aparentment tan allunyat de l’arquitectura com és la pesca del bacallà, la sardina i altres espècies, en els àmbits d’influència portuguesa”.

Del volum España Fea. El caos urbano, el mayor fracaso de la democracia, destaquen “la seva valentia en retratar l’Espanya de les darreres dècades, les implicacions globals d’un sistema econòmic neoliberal heretat del qual l’arquitectura n’és còmplice, i que promou l’especulació urbanística i el consum de recursos, amb la conseqüent degradació dels entorns urbans i periurbans, costaners i rurals”.

 

Premis FAD de l’Opinió 2023

Els finalistes del Premi FAD d’Arquitectura i Interiorisme i els socis d’ARQUIN-FAD atorguen amb els seus vots el Premi de l’Opinió en les seves diferents categories. Aquest 2023 els guanyadors han estat:

Arquitectura: 136 habitatges socials a Gavà, de David Lorente Ibáñez, Josep Ricart Ulldemolins, Xavier Ros Majó, Roger Tudó Galí (HArquitectes)

Interiorisme: Tienda 1G, de Paula Navarro Mazón, Filipe Nunes Faustino (Estudo Além)

Ciutat i Paisatge: Renaturalització i millora ambiental dels entorns del rec comtal a Vallbona, refugi ecosistèmic, de Carles Enrich.

Intervencions Efímeres: Tívoli, de Josep Ferrando

Premi FAD Internacional: The Dark Line, de Miquel Batlle Pages, Michèle Orliac Rinuy (Michele&Miquel) i Chung Hsun, paisatgista (dA Vision Design).

 

Premi Habitàcola 2023

ARQUIN-FAD impulsa també els Premis Habitàcola, adreçats a estudiants d’arquitectura i interiorisme amb l’objectiu de promoure la reflexió sobre els nous marcs teòrics en els àmbits del disseny i l’arquitectura, així com debatre, conjuntament amb les escoles, solucions i punts de vista innovadors en relació amb els diferents temes d’interès socials proposats a cada convocatòria.

En els darrers anys els Premis Habitàcola han tractat temes diversos, des de reflexions sobre l’ús d’espais de lectura, parades de venda ambulant, els espais lliures a les platges o l’espai públic del carrer de les viles i les ciutats. Aquesta 35a edició, sota el títol «In between», els premis proposaven repensar o redissenyar els espais de transició interior-exterior dels habitatges.

El jurat, format per l’arquitecta Bet Capdeferro com a presidenta i Judit Bustos, Sander Cornelius Laudy i Marc Aureli Santos com a vocals ha atorgat el premi al projecte De Casa enfora d’Ariadna Cebollero, Laia Sala, Max Larrosa i Aina Ponsa.

 

 

Segons el jurat, el projecte “afronta amb molt coratge i lucidesa les temàtiques que proposaven les bases del concurs. Partint d’una anàlisi rigorosa de les preexistències, ha demostrat una comprensió profunda de l’edifici i els seus potencials”.

D’altra banda, el Premi al Centre educatiu és per a l’Escola Superior d’Arquitectura del Vallès per “la capacitat d’analitzar i resoldre una gran complexitat d’aspectes amb una destacable qualitat tècnica”.

Amb l’impuls d’aquests premis, l’ARQUIN-FAD vol ajudar els estudiants a introduir-se i donar-se a conèixer en el món professional, ja que són ells els professionals del futur que aniran definit l’espai públic urbà de les nostres ciutats.