«Carnaval de costura insurrecta, una pràctica decolonial», la mostra del Sustainable Challenge ’24

ho

6 looks creats per 6 equips d’estudiants d’escoles de moda de 3 països, Espanya, Països Baixos i Regne Unit, dissenyats des d’una perspectiva decolonial.

Els dies 14, 15 i 16 de novembre de 2024 va tenir lloc la 6a edició del Sustainable Challenge. En aquesta ocasió, 30 estudiants de disseny de moda d’escoles britàniques, neerlandeses i espanyoles van participar en una marató de creació que portava per títol «Carnaval de costura insurrecta, una pràctica decolonial».

Les estudiants van acceptar el repte de dissenyar peces de roba mitjançant la metodologia del disseny participatiu, amb l’objectiu d’entendre altres perspectives més enllà de la seva, amb el suport d’expertes i mentores del sector, en un exercici d’experimentació per qüestionar totes aquelles decisions que es prenen durant el procés de producció i disseny de moda, que acostumen a fer-se amb una mirada blanca, extractiva i privilegiada del món.

En aquesta edició es va voler fer reflexionar les participants sobre la urgència i la possibilitat de trobar estratègies d’interrupció de les dinàmiques extractives del capitalisme racial en el paisatge de crisi d’insostenibilitat que travessa la indústria de la moda.

Aquesta exposició mostra els projectes creats pels sis equips d’estudiants. El disseny de les peces va partir de la seva reflexió entorn a la temàtica del repte, del diàleg amb les models i de l’aprofitament de roba descartada proporcionada per l’associació Roba Amiga, creant peces úniques de valor afegit.

Aquesta edició del projecte ha estat comissariada per Lucía Piedra, Roberte Piqueras i Frank Trobok, i ha comptat amb un grup d’expertes format per Sofía Archer, Lizette Nin, Roshni Kavate i Karim Adduchi.

 

El projecte «Sustainable Challenge»

El Sustainable Challenge és un programa anual organitzat per MODA-FAD gràcies a l’impuls de l’Ajuntament de Barcelona i el Disseny Hub Barcelona,  que compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya i amb la col·laboració de l’Ambaixada dels Paísos Baixos.

El projecte parteix del compromís de MODA-FAD de treballar per aportar solucions a favor de la sostenibilitat de la indústria de la moda. En aquest sentit, el projecte està alineat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides.