Casa 1736 i DH Palencia, guanyen ex aequo els Premis FAD d’Arquitectura 2024

ho

Casa Nube i Gimaguas Barcelona s’emporten el guardó ex aequo d’Interiorisme. També les categories de Ciutat i Paisatge i la d’Intervencions Efímeres reparteixen doble premi.

El jurat professional dels Premis FAD d’Arquitectura i interiorisme ha fet públics els projectes guanyadors de la 66a edició. Les obres guardonades han estat escollides entre els 34 projectes finalistes -en les diferents categories- d’un total de 415 obres presentades a concurs.

El jurat ha atorgat el Premi FAD d’Arquitectura 2024, ex aequo, al projecte Casa 1736 (Barcelona) dels arquitectes David Lorente Ibañez, Josep Ricart Ulldemolins, Xavier Ros Majó i Roger Tudó Galí (Harquitectes) i a DH Palencia (Palencia) de Fernando Rodríguez Ramírez i Pablo Oriol Salgado (FRPO Rodriguez & Oriol).

 

Casa 1736. Foto: Adrià Goula

 

Segons el jurat, Casa 1736 desafia les convencions de l’arquitectura domèstica unifamiliar tradicional i estableix una relació única amb la llum i l’aire, revelant-se hereva de models tradicionals mediterranis característics de la ciutat de Barcelona, com són els patis gòtics i els seus valors bioclimàtics i de benestar.

També en destaca l’elegant solució estructural, consistent en quatre columnes que sostenen un buit que rega de llum el centre de l’espai i provoca una sensació d’ingravitació.

 

DG Palencia. Foto: Luis Asín

 

Pel que fa a DG Palencia, el jurat ha estimat la solució arquitectònica ajustada als requisits del projecte energètic, en especial el fet d’haver aconseguit una arquitectura industrial compatible amb futurs centres urbans. Ha destacat també l’exercici pedagògic constant que desenvolupa l’empresa, organitzant visites al centre per a escolars i per al públic en general.

Casa Nube (Madrid), un projecte de Javier Jiménez Iniesta (Studio Animal), i Gimaguas Barcelona (Barcelona) dels arquitectes Albert Guerra Romera, Adrián Jurado Batanás i Julia Tarnawski Español (TEST) juntament amb Guillermo Santomà Bagaria han rebut ex aquo el guardó en la categoria d’Interiorisme.

 

Casa Nube. Foto: José Hevia

 

El jurat considera que el projecte Casa Nube és un exemple excel·lent de transformació d’un petit apartament amb una distribució tradicional en un nou habitatge ampli, lluminós i d’aprofitament d’espais. En destaca com s’agrupen les habitacions amb els seus respectius banys per alliberar un espai diàfan i obert.

 

Gimaguas Barcelona. Foto: Gregori Civera

 

En el cas de Gimaguas Barcelona, el jurat valora la capacitat de transformació d’un espai a partir d’un concepte radical i executat amb precisió. En subratlla l’encertada elecció del material que envolta el conjunt, un teixit de formigó utilitzat en la construcció de túnels i altres grans infraestructures amb un espai amb molt de caràcter i personalitat com a resultat.

Pel que fa a la categoria de Ciutat i Paisatge, han guanyat el premi ex aquo els projectes Praça e posto turismo Piadao (Portugal) dels arquitectes João Branco i Paula Del Rio (Branco Del Rio Arquitectos) i Alfacs (Tarragona) de Pau Bajet Mena i Maria Giramé Aumatell (Bajet Giramé) juntament amb Manuel Julià Verdaguer (JAAS).

 

Praça e posto turismo Piadao. Foto: Frederico Martinho

 

Del projecte portuguès el jurat remarca com la complexitat formal de l’espai es resol amb la introducció d’un espai circular d’esquist i pissarra sense desnivells ni voreres, que actua com a “punt de trobada” dels habitants del llogaret. El considera un exemple de com es pot invertir el procés d’oblit en aquest petit poble de l’interior.

 

Alfacs. Foto: Joan Guillamat

 

I d’Alfacs en valora la transformació d’un gran espai exterior que aconsegueix revaloritzar aquest espai natural davant del mar. Un eix central organitza els equipaments d’aquesta mena de petita ciutat, creant una estructura que facilita l’accessibilitat i la interacció social.  Es destaca una cura exquisida en l’ús de la vegetació i els materials de construcció que connecten el conjunt amb el paisatge circumdant.

Finalment, els projectes Lost Forest (Donostia) de Julia Ruiz-Cabello Subiela i Santiago del Águila, i La Construcción de un país (Madrid) de Miquel Mariné Núñez i Pol Esteve Castelló (Goig) han rebut ex aquo el guardó d’Intervencions Efímeres.

 

Lost Forest. Fotos: Adrià Goula

 

De Lost Forest el jurat n’ha apreciat la motivació dels arquitectes en representar un problema a escala mundial, com és la desforestació, a través de la magnitud d’una construcció feta de troncs cremats i apilats. Destaca positivament la relació de la construcció amb el món del Land Art.

 

La Construcción de un país. Foto: Manu Serrano

 

Mentre que de La Construcción de un país se’n valora la resolució del disseny a partir d’un sol material tan estàndard i comú com les plaques de cartró guix, que és sublimat fins a convertir-lo en un element noble. Es subverteixen els rols tradicionals dels components, els sistemes d’ancoratge i els acabats del sistema. Les plaques de cartró guix, normalment utilitzades com a acabat, funcionen com a elements portants mentre que els perfils metàl·lics, normalment portants, es converteixen en elements d’unió.

Aquest any l’arquitecta, urbanista i paisatgista Beth Galí ha presidit el jurat companyada de José Alberto Alonso Campanero, Mariona Benedito, Lucía Ferrater, Cristina Guedes i Gerard Sanmartí com a vocals.

 

Premi Re-FAD pel projecte de Restauració d’ermites del Camino de Santiago

També s’ha atorgat el Premi Re-FAD, creat l’any passat per destacar l’aportació en el marc de la rehabilitació, la reutilització i la regeneració en totes les seves concepcions. Aquest guardó premia les bones pràctiques en relació amb l’estalvi de recursos i amb el Compromís de l’Agenda 2030 per al Desenvolupant Sostenible.

 

Foto: Iñaki Bergera

 

El Premi Re-FAD 2024 ha sigut pel projecte de Restauració d’ermites del Camino de Santiago de l’arquitecte Sergio Sebastián (Sebastián Arquitectos). El jurat valora l’audaç rehabilitació d’una ruïna romànica en un entorn rural d’extraordinària bellesa paisatgística. El rigorós anàlisi històric i constructiu realitzat per l’equip tècnic justifica la reintegració dels volums perduts mitjançant una brillant reinterpretació contemporània de la tradició vernacla. Destaca la conservació de l’espai interior, que integra delicats elements de serralleria dissenyats per al control d’accés i manteniment.

 

El Lumen Learning Center, Premi FAD Internacional

En aquesta 11a edició, els Premis FAD Internacionals han rebut un total de 21 propostes, dels quals es van escollir 6 obres finalistes situades a Mèxic, Eslovènia, França o Romania.

 

© Fernando Guerra

 

El guanyador del premi ha sigut el projecte Lumen Learning Center (França) dels arquitectes José Morales i Sara de Giles (MGM Arquitectos) i Laurent Beaudouin i Emmanuelle Beaudouin (Beaudouin Architectes).

El jurat destaca del Lumen Learning Center la dificultat de construir un edifici d’aquesta dimensió i complexitat i com els seus autors ho han aconseguit amb aquest grau de solvència i qualitat, en un context molt exigent. El projecte pren com a punt de partida el model arquitectònic de l’umbracle per construir una arquitectura on els límits es desdibuixen generant permeabilitats amb la vegetació i l’espai públic que el travessa.

El jurat professional dels Premis FAD Internacionals ha estat integrat per l’arquitecte Jordi Badia com a president i els vocals Andrea Arriola i Marta Peris.

 

Premi FAD Pensament i Crítica ex aequo per a Foodscapes i La Casa Fullà

En la seva 19a edició els Premis FAD de Pensament i Crítica, que guardonen els millors textos dedicats a l’arquitectura, van rebre 53 propostes presentades a convocatòria, d’entre les quals es van escollir 7 finalistes. El jurat ha atorgat el premi ex aequo als llibres «Foodscapes Total Recipes » i «La Casa Fullà. Tot estava per fer i tot era possible».

 

 

L’autoria conjunta del primer dels llibres guardonats està integrada per Eduardo Castillo Vinuesa, Manuel Ocaña del Valle i d’altres autors. El jurat considera que el catàleg del pavelló espanyol de la Biennal d’Arquitectura de Venècia és sorprenent, ambiciós i arriscat. En valora especialment el risc i la frescor d’un format poc habitual en el context peninsular i que neix del suport i compromís de l’administració amb la divulgació arquitectònica.

 

 

L’altra obra és d’Ana M. Briongos, Lluís Clotet, Ramon Faura, Josep M. Rovira i Òscar Tusquets. El jurat estima que el llibre revisa el paradigmàtic edifici de Studio PER amb una visió coral que no defuig la crítica i inclou la perspectiva temporal. El llibre contraposa expectatives a realitats i la seva lectura és rellevant en el moment actual, ja que comparteix una reflexió assossegada que pot servir com a contrapunt a les visions, a vegades ingènues, que acompanyen el discurs actual al voltant de l’habitatge cooperatiu.

 

 

A més, el jurat ha concedit una menció especial al llibre «Fernando Távora: Novo/Antigo» dels autors Teresa Cunha Ferreira, David Ordoñez-Castañon (FAUP) i Eleonora Fantini (Università di Bologna). El jurat valora que el llibre és una excel·lent aproximació a l’obra d’un dels mestres de l’arquitectura portuguesa que ofereix noves perspectives per a comprendre la seva aproximació a l’arquitectura a través d’una recopilació de projectes d’intervenció en el patrimoni arquitectònic, en molts casos poc publicats.

El jurat d’aquest any estava integrat per l’arquitecte i doctor en arquitectura Javier Fernández Contreras com a president i els vocals Marta Poch i Roger Subirà.

 

Nou Premi extraordinari a la trajectòria professional per a Álvaro Siza

Aquest 2024 es concedeix per primera vegada un premi extraordinari a la trajectòria professional, que ha recaigut en l’arquitecte portuguès Álvaro Siza.

Considerat un dels arquitectes portuguesos més importants del segle XX, ha estat guardonat amb el prestigiós Premi Pritzker. També li han estat concedits el Premi IBERFAD d’Arquitectura (1998) amb la Iglesia Santa Maria en Marco de Canaveses (Oporto); el Premi d’Arquitectura Contemporània Mies van der Rohe; la Medalla d’Or de l’Arquitectura atorgada pel Consell Superior del Col·legis d’Arquitectes d’Espanya; el Meiji Memorial Hall de Tòquio (Japó); el premi Praemium Imperiale; el Premi de la Fundació Wolf de les Arts; i la Medalla d’or del Royal Institute for British Arquitects. Siza també va quedar finalista dels Premis FAD 2016 amb el Teatre-Auditori de Llinars del Vallès (2016).

És autor d’edificis destacats al nostre país com el Centre Meteorològic a la Vila Olímpica  de Barcelona o ​​el Rectorat de la UA d’Alacant. El reputat arquitecte projecta la seva visió de l’arquitectura a través d’edificis que dialoguen amb el paisatge.

 

Premis FAD de l’Opinió 2024

Els finalistes del Premi FAD d’Arquitectura i Interiorisme i els socis d’ARQUIN-FAD atorguen amb els seus vots el premi de l’opinió en les diferents categories. Aquest 2024 els guanyadors han estat:

 

Foto: Adrià Goula

Arquitectura
Obra: Casa 1736
Autoria: Harquitectes

 

Foto: Jose Hevia

Interiorisme
Obra: Rehabilitació de la cooperativa agrícola per a l’espai polivalent a Flix
Autoria: Arquitectura Camps Felip

 

Fotos: Imagen Subliminal

Ciutat i Paisatge:
Obra: Por las ramas
Autoria: Antonio López Díaz + Ana López Sánchez-Vegazo + Carmen López Sánchez-Vegazo

 

Intervencions Efímeres:
Obra: Lost Forest
Autoria: Julia Ruiz-Cabello Subiela + Santiago del Águila

 

Foto: Luis Díaz Díaz

Premi FAD Internacional:
Obra: Escola infantil Bohinj
Autoria: Arrea + Kal A

 

Premis Habitàcola 2024

ARQUIN-FAD impulsa també els Premis Habitàcola, adreçats a estudiants d’arquitectura i interiorisme amb l’objectiu de promoure la reflexió sobre els nous marcs teòrics en els àmbits del disseny i l’arquitectura, així com debatre, conjuntament amb les escoles, solucions i punts de vista innovadors en relació amb els diferents temes d’interès socials proposats a cada convocatòria.

En els darrers anys els Premis Habitàcola han tractat temes diversos, des de reflexions sobre l’ús d’espais de lectura, parades de venda ambulant, els espais lliures a les platges o l’espai públic del carrer de les viles i les ciutats. Aquesta 36a edició, sota el títol «Aixopluc», els premis plantegen una reflexió sobre el disseny dels microespais d’espera del transport públic tant a les ciutats com als entorns rurals.

 

 

El jurat, format per l’arquitecta Daria de Seta com a presidenta i Roger Badia Rafart, Anna Torndelacreu Roig i Laura Blanch com a vocals, ha atorgat el premi al projecte Hug, dels estudiants Júlia Berenguer Sellés, Laura Nicolás Coso i Paloma Pérez Soler de l’escola Elisava.

El jurat ha destacat l’alt valor ètic intrínsec en el posicionament de la proposta guanyadora. La solució aconsegueix apostar per una economia de recursos sense renunciar a la claredat i contundència expressiva, ni renunciar a la possibilitat d’adaptació als diferents contextos i necessitats que les bases plantegen.

D’altra banda, el Premi al Centre educatiu és per a IED Barcelona, per la seva diversitat d’enfocaments, tant conceptuals com formals, el que denota una gran capacitat per conduir els estudiants en un recorregut d’aprenentatge que els ha permès expressar lliurement les seves inquietuds com a creadors.

Amb l’impuls d’aquests premis, l’ARQUIN-FAD vol ajudar els estudiants a introduir-se i donar-se a conèixer en el món professional, ja que són ells els professionals del futur que aniran definit l’espai públic urbà de les nostres ciutats.

Consulta totes les obres