Coneix al Jurat dels Premis Enjoia’t 2024

ho

Us presentem als membres del jurat dels Premis de Joieria Contemporània Enjoia’t 2024.

Des de fa 28 edicions, els Premis de Joieria Contemporània Enjoia’t, d’àmbit internacional, premien les creacions contemporànies més destacades del sector de la joieria.

Abans que tanqui la convocatòria per presentar peces a l’edició 2024 dels premis, us presentem als membres del seu jurat a través de cites que deixen entreveure la seva manera d’entendre l’art de la joieria, des dels diversos àmbits de la professió que representen: des de la pràctica, fins al galerisme, passant per la docència, la recerca i el comissariat.

 

Jorge Manilla. Professor de l’Acadèmia Nacional de les Arts d’Oslo, investigador i joier.

 

 

“La vasta producció de Manilla, és alhora absolutament bella i profundament inquietant. La seva obra el confronta amb la seva educació religiosa i a l’espectador amb una poderosa i íntima percepció de la religió sincrètica del Mèxic modern. Al·lusions a imatges i iconografia religioses que mostren les relacions, sovint tortuoses i doloroses, que els mexicans mantenen amb la seva fe. Fusta, ossos, tèxtils, cuir i plata s’amalgamen i es transformen en formes gairebé reconeixibles. Manilla no dubte en experimentar amb tota mena de materials i processos, sense deixar mai de banda els seus extraordinaris dots d’orfebre. Cadascuna de les seves peces està curosament elaborada amb una varietat de processos capaços de transmetre les seves idees rotundes.”

Pàgina web personal de Jorge Manilla.

Fill d’una família d’orfebres i gravadors mexicans, va estudiar arts plàstiques a l’Academia de San Carlos, a Mèxic. Va rebre formació en joieria a l’Escuela de Artesanías del Instituto Nacional de Bellas Arte. El 2003 es va graduar en escultura a l’Acadèmia Reial de Belles Arts de Gant i un any més tard es va matricular a St Lucas University College of Art and Design, on va obtenir el 2006 un màster en joieria i orfebreria. Actualment és professor i coordinador d’assignatures a l’Acadèmia Nacional de les Arts d’Oslo, i també imparteix classes, conferències i tallers a diferents universitats de tot el món. L’any passat va concloure el seu projecte de recerca (doctorat) a la Reial Acadèmia de Belles Arts d’Anvers. La seva obra s’ha mostrat en diverses exposicions i es col·lecciona als cinc continents.

 

Ángela Bermúdez. Joiera, professora a l’Escola d’Art i Superior de Disseny de València i coordinadora de Melting Point València.

 

 

“De la joieria m’interessa el cos i el moviment. La persona portadora és un port que dia a dia es connecta a través de gestos amb altres ports. Qualsevol joia és un vaixell de càrrega amb un valor simbòlic inexorable. Més enllà de l’objecte hi ha una actitud que vincula l’ésser humà amb la seva circumstància. Quan treballo penso en crear peces que aportin la meva pròpia visió del món i suportin aquesta responsabilitat”.

Pàgina web personal d’Angela Bermúdez.

Creix entre llimadures i eines del taller familiar de joieria. El 2005 finalitza la Llicenciatura de Belles Arts a València. Crea el seu propi taller i deixa anar amarres als estudis de Joieria Artística de l’EASD de València. Com afirma Ángela, “el bufador i la serra de marqueteria em reconquisten inflant les meves veles i les ganes d’explorar les seves rutes infinites fins a l’actualitat”.

 

Heidi Schechinger. Professora a l’Escola d’Art i Superior de Disseny de València, comissària i coordinadora de Melting Point València.

 

 

Coordina “Melting Point. Joieria Contemporània València”, una trobada internacional bianual de joieria contemporània, organitzada des del 2012 pel Departament de Joieria de l’Escola dʼArt i Superior de Disseny de València (EASD València) amb diversos objectius: fomentar la joieria contemporània com a forma d’expressió innovadora; posicionar aquest art valencià internacionalment; impulsar els contactes entre professionals, estudiants i escoles; debatre sobre joieria i promoure’n la difusió i la comercialització a Espanya.

Ha comissariat l’exposició “Connexions entre joieria i ceràmica. Del disseny a l’objecte i posada en escena” al Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries “González Martí”, que va ser la culminació d’un projecte d’innovació i investigació educativa recolzat per la Generalitat Valenciana que unia dues disciplines en auge, la ceràmica artística i la joieria contemporània. La mostra va exhibir peces dissenyades i elaborades per alumnat i professorat de les Escoles d’Art i Superior de Disseny de València i Castelló.

 

Lluís Comín. Joier i fundador de 66mistral Gallery.

 

 

“Des de molt jove vaig tenir clar que volia fer un tipus de joia que no fos merament ornamental. La joia és la meva manera d’expressar-me artísticament amb total llibertat, l’única condició és que estigui relacionada i pugui ser utilitzada per una persona. Intento crear una simbiosi entre la joia i el seu portador, perquè tots dos s’enriqueixin. Vaig tenir la sort d’aprendre l’ofici amb el meu pare i ara és la meva filla Elena qui aprèn de mi, em sento com la baula d’una cadena molt antiga que transmet coneixements ancestrals.”

Statement a Klimt02.

Joier de tradició, comença a aprendre al taller del seu pare. Complementa l’ofici amb estudis tant a l’Escola Massana com a la Universitat de Barcelona amb l’especialització de gemmologia. Compta també amb la botiga-taller i espai dedicat a la joieria artística 66 Mistral Gallery a Barcelona. Ha participat a exposicions internacionals i les seves peces es poden veure tant a col·leccions particulars dels EUA i Europa com a diversos museus. Actualment és membre de la junta de govern del JORGC (Col·legi de Joiers de Catalunya) que li van atorgar el Premi d’Artesania 2017.

 

Paulo Ribeiro. Arquitecte, fundador de Contemporania High Craftmanship Barcelona i l’agència creativa Le Département.

 

 

“Tinc una gran pressió cada any amb la fira Joia Barcelona Art Jewellery, una bona pressió que em mou a organitzar alguna cosa diferent a cada edició, ja que vull proporcionar les mateixes bones sensacions o efecte sorpresa al públic, una celebració de la creativitat, l’experimentació , les tècniques, el concepte i l’ànima…”

Extracte de “Interview with Paulo Ribeiro, Director of JOYA Fair” a Klimt02.

Paulo Ribeiro funda Le Département Interiors SL, una agència creativa basada a Barcelona des del 2007 amb projecció internacional, especialitzada en disseny, producció i direcció creativa d’espais efímers per a fires, i rehabilitació i interiorisme d’habitatges privats i espais públics. És creador i precursor de fires especialitzades en joieria d’art i objectes, de la mà de Joia Barcelona Art Jewellery & Objects, i a partir del 2023 en alta artesania amb Contemporania Barcelona High Craftsmanship.

 

Amador Bertomeu. Cofundador de Klimt02.

 

 

“Tot l’art genuí empeny i desafia les fronteres. I en l’art, els límits no són el pensament, sinó l’expressió dels pensaments. Com a treballadors experts, els artistes manegen llengües i tècniques com a eines per a la seva síntesi contínua. Tot i que l’art manca de la contextualització clara i intersubjectiva que trobem a la ciència, la seva tasca és similar. No obstant això, és molt diferent d’il·lustrar un teorema. És un acte constant de caminar sobre un filferro a alçada sense xarxa de seguretat. Aquest acte d’equilibri és un exercici d’habilitat, mentides, doble significat, disfressa, velocitat, ritme, improvisació, una nova òrbita, una inesperada valència, allò que no està sota control. Hom crea fent real allò que no va existir. La decisió de l’artista d’atacar, triar i executar és decisiva. Cal atorgar la intel·ligència de la voluntat a aquells que creen”.

Extracte de “Without Confidence there can be no Art” a Klimt02.

Amador Bertomeu és cofundador i director de Klimt02.net i Hannah Gallery by Klimt02, i ha participat en diverses exposicions col·lectives i individuals. Es va llicenciar en Filosofia per la Universitat de Barcelona i diplomar en Biblioteconomia i Documentació, va treballar com a documentalista i webmaster a la Fundació CIDOB.

 

Carmen Amador. Professora de Repujat en el Departament de Joieria de l’Escola Massana de Barcelona

 

 

“No es difícil trobar el taller de cisellada. Només cal parar una mica l’orella i deixar-se emportar pel característic repicar dels cisells impactant contra el metall, un so que la professora Carmen Amador defineix com a “hipnòtic”. Aquest sorollet agut i compassat acompanya als estudiants que aprenen aquesta tècnica ancestral per donar volum al metall en què l’important és “la vistositat del bon treball tècnic” que ha d’acompanyar el disseny contemporani, afegeix Amador”.

Extracte de “Tècniques mil·lenàries als tallers de joieria artística de l’Escola Massana” a Betevé.

Graduada en Repujat a l’Escola d’Arts i Oficis de Sevilla i en Joieria Artística per l’Escola Massana de Barcelona, ​​amplia els seus coneixements de joieria a la mateixa escola fent laca japonesa i joieria berber. També és llicenciada en Art i Disseny per la Universitat Autònoma de Barcelona. Professora de Repujat al Departament de Joieria de l’Escola Massana de Barcelona i professora de Projectes de Joieria a la mateixa escola. Ha participat en exposicions a Europa, Japó, Estats Units i Canadà. La seva feina es troba a museus d’Espanya i la República Txeca.