Petites Editorials / Pequeñas Editoriales header image 3

La Tesis de l’exposició Petits editors, grans llibres



Fotos exposición-8

Estratègies de resistència en un marc de canvis estructurals
A l’Estat espanyol, l’any 2008, s’hi van publicar gairebé 95.000 títols. Un gran grup com Planeta en va publicar 1.800, i la majoria de les editorials presents en aquesta exposició, menys de 12. Avui, les petites editorials són més reduïdes que mai i, tot i així, tothom coincideix a dir que són les que tenen més capacitat per adaptar-se als nous reptes. El panorama de les petites editorials és ric, divers i amb una gran capacitat de resistència. Vegem-ne alguns punts clau.

Aconseguir visibilitat
El gran problema estructural que afecta les petites editorials és la complexitat de la distribució i la manca de presència, tant a les llibreries com als mitjans de comunicació. Enguany, durant la Feria del Libro, un grup de petits editors va protagonitzar una divertida acció de caire activista per reclamar als mitjans més atenció de la que se’ls dedica: mentre Ildefonso Falcones signava exemplars del que ha estat el best-seller espanyol de l’any, ells van atorgar el títol de Worstseller a un llibre d’Artemisa Ediciones del qual només s’havien venut 100 exemplars. Reconeguts escriptors i lectors el van destacar per la qualitat literària que tenia, i es va acabar parlant del llibre a tot arreu.

La gran oportunitat que se’ns ofereix avui en dia gràcies a les TIC és la facilitat per aconseguir establir sinergies i treballar en xarxa. El Proyecto Contexto uneix Libros del Asteroide, Barataria, Global Rhythm, Impedimenta, Nórdica, Periférica i Sexto Piso en una iniciativa pionera, premiada l’any 2008 amb el Nacional a la Labor Editorial. Des dels diferents punts de l’Estat espanyol que les originen, el Proyecto Contexto promou conjuntament els catàlegs dels seus membres a través d’una revista, amb la qual cosa guanyen presència i milloren la distribució, alhora que mantenen la preuada independència que les caracteritza.

Una de les tesis més cotitzades del capitalisme parteix de la metàfora de l’Oceà Blau: saber trobar un nínxol de mercat on no hi hagi competència i així es pugui triomfar. Tot i que, probablement, l’especialització de les petites editorials està molt més vinculada a un motiu passional que no pas econòmic, és un tret característic de les que aconsegueixen una trajectòria sòlida. Per citar-ne un exemple, el gran orgull de la petita edició especialitzada és Lynx Edicions, reconeguda per haver construït, a poc a poc i amb bona lletra, l’enciclopèdia ornitològica més completa i amb més prestigi del món.

És evident que aconseguir visibilitat a les llibreries esdevé fonamental, però el veritable debat ara mateix el protagonitza Internet. Les xarxes socials i les plataformes 2.0 són una eina de difusió indiscutible. Durant el mes de setembre passat, va sorgir a Barcelona l’editorial Blackie Books, que —en una acció sense precedents— va aparèixer al Facebook molt abans de tenir els seus primers llibres impresos, amb la qual cosa ha aconseguit que centenars d’admiradors fóssim partícips del naixement d’aquest projecte i n’esperéssim ansiosos l’arribada dels llibres a les botigues.

Visió de futur
Internet està afectant tant les formes de difusió com els propis formats. Ara mateix, petites editorials venen els seus llibres en format PDF des de la seva pròpia pàgina web, com ara Editorial Morsa. D’altres, per exemple, Blur Ediciones, mostren les seves obres senceres en plataformes de difusió 2.0 com ara Issuu.com. I fins i tot hi ha casos, per exemple el de Libro de Notas, que, des de la seva plataforma web, distribueixen els seus llibres i els d’altres editorials afins només en format digital, però oferint al lector la possibilitat d’imprimir-los a demanda.

La impressió a demanda (print on demand) és un dels puntals per a la supervivència del llibre sota uns criteris de sostenibilitat. Vetllar perquè edicions cuidades surtin a preus assequibles no és fàcil. En canvi, imprimir només els llibres a mesura que es van venent, té molts avantatges.

Per ser competitius, n’hi ha alguns, afortunadament molt pocs, que imprimeixen a la Xina ignorant tots els protocols ecològics que contempla Europa. Sortosament, hi ha petites iniciatives que ens fan pensar que un altre món és possible, com ara el cas d’Ediciones Trashumantes, que imprimeix els seus llibres no només amb papers reciclats, sinó també reutilitzant màcules o raimes de paper inservibles des del punt de vista industrial, però, evidentment, no pas creatiu.

Si hi ha una característica formal que uneix la majoría dels petits editors és precisament la passió per fer llibres amb cura, gairebé artesanals, amb edicions cuidades fins a l’últim detall, des de la selecció dels autors fins a l’enquadernació, passant per les traduccions i l’ortotipografia. Media Vaca o Mudito & Co en són ja uns clàssics. Atalanta edita llibres «molt antics com una manera d’apropar-se a la ultramodernitat». Tot i que potser és una mica romàntic, el llibre confeccionat de manera artesana té avui molt més valor, pel contrast que suposa enfront de la immaterialitat digital.

Més enllà dels llibres
Sovint, la pròpia passió per publicar fa que els petits editors organitzin esdeveniments relacionats amb la seva experiència, amb la qual cosa fomenten una cultura al voltant de la creació. Café Central, per exemple, celebra enguany el vintè aniversari editant i organitzant lectures i conferències entorn de la poesia. I una de les més recents a posar-s’hi ha estat El Cangrejo Pistolero, editorial sevillana que, quan presenta els seus llibres en els circuits d’art, fomenta la creació d’activitats plàstiques i de representacions mitjançant performances, més enllà de les accions estrictament literàries. Que els editors sàpiguen difondre la seva activitat d’una manera que fidelitzi lectors és precisament un dels reptes més importants per assolir la permanència en el mercat. Avui, si s’ha de jutjar per la quantitat de blogs sobre literatura i pensament que hi ha, Internet ho posa ben fàcil.

Internet i la distribució dels llibres en format digital estan encetant grans debats com ara les noves llicències de drets d’autor, tradicionalment lligades a una normativa estricta. Avui, vista l’experiència de la música, alguns editors aposten per difondre els seus continguts sota llicències Creative Commons. En un sector on l’autor depèn molt dels ingressos que li generen les obres venudes, el debat tot just acaba de començar. Potser una tendència, que no agrada a tothom, és cercar patrocini privat que permeti pagar directament als autors i tirar endavant productes amb llicències que no passin per un cànon, com és el cas de Planta 29, que publica assaig polític i econòmic contemporani, la versió digital del qual és de domini públic gràcies als recursos d’un gran banc.

Sembla evident que, si hi ha un futur per al llibre, aquest passarà per integrar Internet al món editorial, ja sigui en la tasca de difusió, en la recerca de continguts nous, en la creació de xarxes o en la distribució. Però, a més a més, Internet ofereix al món del la publicació tota una sèrie d’oportunitats creatives que van molt més enllà del format electrònic i que es troben en una fase d’exploració molt primària. Un exemple de projecte editorial innovador és DPR, que, amb el llibre d’arquitectura Piel —que només existeix a Internet—, vincula els continguts que s’hi mostren amb Google Maps, amb la qual cosa ofereix al lector una experiència «enriquida». O l’encara no nat llibre Arquitecture in your hand, una aplicació per a mòbil que fa servir tecnologies de realitat augmentada.

Totes aquestes iniciatives i aquests experiments que marcaran el demà del món editorial han convertit el sector en un camp de proves, en el qual les grans corporacions ho tenen molt més complicat per entrar-hi. És, per tant, territori gairebé exclusiu d’aquestes petites empreses amb gran poder de maniobra, poc per perdre i un gran entusiasme. El futur del món editorial és, alhora, una terra de riscos i oportunitats. I, pel que sembla, no són pocs els petits editors amb ganes de colonitzar-la.





< Tornar / Volver