fadmin

| 6 April, 2009 | 1 comment

Estudi: Realitats i oportunitats. El disseny i l’empresa a Catalunya

Aquest informe és el resultat del primer treball de camp realitzat per l’Observatori del Disseny en el marc del seu programa «El disseny en dades», que busca seguir de forma sistemàtica l’evolució de la integració del disseny en les empreses i el seu impacte econòmic. Es tracta d’un mapa que ens guiarà en els propers projectes d’investigació, on a més de generar indicadors estadísticament significatius, volem descobrir i assenyalar tendències, que ens ajudin a clarificar de què parlem quan parlem de disseny.

Realitats i oportunitats. El disseny i l’empresa a Catalunya (PDF 1,2MB)
Descarregar Informes específics i annexos (ZIP 4,3 MB)

Per portar a terme aquest estudi hem adoptat una concepció àmplia del disseny, entenent-ho com una activitat estratègica que no es limita al styling sinó que comença des del descobriment d’una oportunitat i la concepció d’un producte o servei i arriba fins a la producció, distribució i comercialització d’aquests.

El disseny és a tot arreu, sovint ens n’oblidem. Gran part de les coses que ens envolten estan dissenyades: des de caixers automàtics a màquines de cafè, des d’un mapa de les línies de metro als interiors d’un ascensor en un edifici, des d’un bitllet de tren al panell de control d’un avió.

Els dissenyadors, al definir els artefactes i entorns que ens envolten, també proposen experiències potencials a la gent, als usuaris dels seus productes. D’aquí la ubiqu?itat i la importància del disseny.

Podem afirmar que el disseny pot generar valor tant per a les empreses com per a les regions econòmiques on aquestes es troben. El disseny pot descobrir i codefinir oportunitats de negoci, augmentar la competitivitat, reduir costos i optimitzar processos. A causa de la clara incidència del disseny en la selecció dels materials, el disseny juga un paper fonamental en la petjada ecològica generada per l’activitat de les empreses. Intuïm que el disseny és important per a la vida econòmica, però quins són els indicadors concrets d’aquesta importància?

Per començar a respondre a aquesta pregunta presentem aquest informe, que és el producte d’un any de treball d’investigació exhaustiu, emmarcat per una metodologia rigorosa i eficaç.
En la primera fase de l’estudi hem analitzat estudis comparables realitzats en els àmbits autonòmic, estatal o europeu (veure referències bibliogràfiques a la pàgina 30).

Després, buscant sortir d’ecosistemes massa coneguts, hem parlat amb gairebé 400 empreses dels sectors més diversos: empreses farmacèutiques, del sector de l’alimentació, financeres, de restauració, etc, hem acudit a ells amb qu?estionaris oberts. En l’ultima fase hem generat una sèrie de conclusions que han estat contrastades amb un panel de profesionals provinents de diferents subsectors del disseny.

Durant la realització d’aquest estudi ens hem trobat amb moltes sorpreses i dificultats. Sovint va ser difícil trobar l’interlocutor adequat dins d’una empresa, ja que la paraula «disseny» es presta a diferents maneres d’entendre-la. Gairebé cadascuna de les empreses i individus participants en l’estudi tenen la seva pròpia i particular visió sobre el rol del disseny i els seus efectes econòmics. Fins i tot algunes empreses participants no eren conscients del paper del disseny en la seva estratègia empresarial, tot i que integren tasques de disseny en les seves operacions.

Aquest informe conté les principals conclusions del treball d’investigació realitzat. Algunes d’elles no us sorprendran, altres serveixen per confirmar intuïcions. També hi podreu trobar dades novedoses com les xifres sobre la presència del disseny als sectors del comerç i l’hosteleria (pàg 19), o l’alt nombre d’empreses que han invertit en disseny durant els últims 3 anys (pàg 17). Us ho avanço: en són 8 de cada 10.

Hem aconseguit el nostre objectiu inicial: explorar i mapificar la presència del disseny a les empreses a Catalunya i fer una primera aproximació a l’impacte real a les empreses catalanes.

Ariel Guersenzvaig, director executiu de l’Observatori del Disseny

Realitats i oportunitats. El disseny i l’empresa a Catalunya (PDF 1,2MB)
Descarregar Informes específics i annexos (ZIP 4,3 MB)





Pàgines

  • Sobre l’Observatori
  • Programes
  • Estudi: Disseny per al turisme
  • Estudi: Realitats i oportunitats. El disseny i l’empresa a Catalunya
  • Estudio: Realidades y oportunidades. El diseño y la empresa en Cataluña
  • Altres estudis

  • Enllaços


    RSS


    Un projecte del


    logo FAD


    Amb el suport de


    Logo Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya


    Logo Ajuntament de Barcelona, Institut de Cultura