fadmin

| 1 April, 2009 | No comments

Sobre l’Observatori

Els dissenyadors d’avui tenen oportunitats per a dissenyar molt més que simples objectes o espais estàtics, els dissenyadors ja no només dissenyen coses inertes sinó que s’ocupen de dissenyar interaccions dinàmiques i integrades entre objectes, espais i serveis.

Manuel Castells (The Informational City, 1989) ens parla de l’espai de fluxos, on les infraestructures reals interactuen amb les virtuals, on les xarxes materials coexisteixen amb les comunicatives. És en aquest nou espai del disseny on es troben els reptes del dissenyar del futur.

En aquest nou paradigma tecnològic, el disseny necessita liderar el canvi d’un model orientat a la producció de coses a un model de flux i serveis on les coses no són un fi en si mateixes sinó un mitjà.

La pràctica del disseny ha canviat i per això és necessari explorar aquests nous espais d’intersecció per a determinar quins canvis estan succeint i de quina manera aquests profunds canvis afecten la pràctica professional del disseny.


Què és l’Observatori?

L’Observatori és un espai permanent i autònom de reflexió, debat i divulgació sobre els espais d’intersecció del disseny amb l’activitat de les empreses i el sector públic i l’experiència dels usuaris.

Els tres sectors on opera l’Observatori

Es tracta de tres àmbits que es complementen i són interdependents. Les empreses i el sector públic poden considerar-se iniciadores o motors del projecte de disseny.

El disseny, entès com activitat projectual, s’encarrega de definir, instrumentalitzar i formalitzar el projecte, generant la interfície que connecta les empreses i el sector públic amb els usuaris.

Els usuaris, o millor dit, l’experiència de l’usuari, és el que fonamenta el disseny i el que determinarà que el producte o servei en qüestió pugui considerar-se reeixit. Aquest èxit, sobra aclarirho, pot tenir diferents dimensions: econòmica, cultural, social, mediambiental, estètica, etc.

L’Observatori pretén introduir una nova mirada i observar el disseny a través dels ulls dels altres: els de les empreses, el sector públic i els usuaris. Això implica deixar de pensar en els nostres termes i començar a utilitzar altres codis que s’inscriguin millor en el paradigma existent.

Objectius

L’Observatori es planteja quatre objectius fonamentals:

  1. Investigar i mostrar els nous espais del disseny i els seus reptes: l’evolució del disseny de coses al disseny de fluxos de serveis. La pràctica del disseny evoluciona i té, cada vegada més, a l’usuari com focus d’atenció. El disseny s’uneix a la investigació per a assolir una comprensió profunda de l’experiència de l’usuari: el conjunt de sensacions d’una persona en la seva interacció real amb un producte, entorn o servei.
  2. Determinar el valor i aportació del disseny a l’economia i a la societat per a emfatitzar l’eminent rol social del disseny. Busquem conèixer el sector del disseny amb més profunditat. El seu abast professional i la seva dimensió econòmica real. Busquem sortir dels ecosistemes coneguts i mapificar el sector de manera sistemàtica i rigorosa.
  3. Articular i donar una visió crítica sobre les activitats i processos fonamentals del disseny i la gestió del disseny. Ens plantegem clarificar, avaluar i documentar metodologies específicament adequades per als nous espais del disseny i els seus reptes. Quins mètodes, tècniques i rols ens permeten definir oportunitats que vagin més enllà de la definició formal d’un producte o de la consecució d’uns objectius de rendibilitat.
  4. Convertir-se en una plataforma d’investigació i divulgació de referència. L’Observatori generarà investigació pròpia i la divulgarà. També seleccionarà i divulgarà articles, recursos i eines produïts per tercers. El focus temàtic de divulgació queda acotat en l’àmbit temàtic de l’Observatori.

Direcció general de l’Observatori del Disseny

  • Lluís Bonet, economista, director de cursos de postgrau en Gestió Cultural de la Universitat de Barcelona
  • Miquel Espinet, arquitecte, president del FAD
  • Enric Jardí, dissenyador gràfi c, vocal de la junta directiva del FAD
  • Isabel López, dissenyadora d’interiors, vicepresidenta del FAD
  • Ramon Prat, dissenyador i empresari, comissari del Disseny Hub Barcelona
  • Octavi Rofes, antropòleg, subdirector d’Eina Escola de Disseny
  • Josep Vilella, hoteler, vicesecretari segon del grup SERHS




Pàgines

  • Sobre l’Observatori
  • Programes
  • Estudi: Disseny per al turisme
  • Estudi: Realitats i oportunitats. El disseny i l’empresa a Catalunya
  • Estudio: Realidades y oportunidades. El diseño y la empresa en Cataluña
  • Altres estudis

  • Enllaços


    RSS


    Un projecte del


    logo FAD


    Amb el suport de


    Logo Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya


    Logo Ajuntament de Barcelona, Institut de Cultura